För en tid kom jag in på mitt lokala systembolag för att shoppa lite. Jag påmindes strax om att behov och ambition, förnuft och känsla inte alltid är förenliga begrepp.
Två män i 35-årsåldern vandrade förundrat mellan hyllorna med bag-in-box och såg förvirrade ut. Till sist gick en av dem fram till en frodig systembolagstant och sa på bruten svenska:
”Kan du hjälpa oss att välja ett vitt vin?”
Systembolagstanten (SBT): ”Visst, gärna! Vilken maträtt eller tillfälle ska det vara till?”
Kunden: Nej, nej, ingen mat, det ska bara vara till en vanlig fylla!
SBT (nu plötsligt ilsken): ”Här säljer vi inte vin till fyllor! Vi säljer vin till mat och upplevelser!”
Kunden: ”Chilla, guz! Jag bara frågar, kej?”
SBT (försöker lugna ner sig): ”Nåja, ska det vara ett torrt eller ett sött vin?”
Kunden: ”Det ska vara sött. Fruktigt som fan, du vet!”
SBT (går fram till en hylla och pekar): ”I så fall skulle jag föreslå något av de här tyska vinerna. Dom är söta allihop.”
Kunden: ”Är dom??? Det är dom fa-an inte i verkligheten!”
Ridå.